Saturday, December 09, 2006

Sugilanon Ni Tita Linda

Tita Linda Belayro

Haead

Sa isaeang ka tago nga baryo, makaron, barangay ro pagtawag, maeayo sa sibilisasyon, uso pa rong haead. May mga kiyaw-kiyaw para sa mga kaeag. May tu-os para sa may masakit ag iba pa. May una pa ngani nga naga-ueoli rong mga onga halin sa ibang lugar agud magkaon it bag-ong ani ag guina haead ro ibang pagkaon para sa mga namatay nga miyembro it pamilya para sanda man hay makasamit sa grasya nga guinta-o kanda it mahae nga Diyos sa bilog nga sang dag-on.
Ona man sa lugar ngaron, may natukiban nga eapsag o maintok pa nga mga onga rong guina haead.
Isaeang bes, may onga nga naduea. Suno sa kapulisan, guin kidnap kuno ro onga. Sa maeawig eon nga oras ro nag taliwan, sa pag inosoy, owa gid makita ro onga. Owa eon nasayuri kon ano rong natabo ag guin ea-oman nga patay eon rong onga nga naduea.
Nagkabaeaka rong barangay kapitan, tongod abo nga ginikanan rong nagdangup kana ko pagkaduea ko andang mga onga.
May bag-o nga mag-asawa rong naga estar ona sa isaeang ka "apartment" maeapit sa may eskwelahan. Ro babaye hay mabuot, maatag ag mabinuligon. Nagaeaha ra imaw it mga kaean-onon kada adlaw. Raya ra paeangitan-an. Guina taw-an nana ro mga onga, ngani naanad magbakae kana ro mga onga. Kon may guina adtonan ro mga nanay, naga presentar pa imaw nga mag yaya.
May onga nga nagatinangis ko hapon ngaron. Guin tawag ko rayang babaye. Guin pakaon ag ona guin patoeog sa andang baeay.
Ko gabi-i ngaron, nagpanaw rong mag asawa, Andang gin higtan ro onga, sino-eod sa sako. Sa andang pag panaw, daea rondayang onga.
Sakay sa isaeang ka saeakyan, nagderetso sanda sa isaeang ka mabahoe nga kahoy. Guinbukad ro daeang kostal sueod rong nakagapos nga onga. Guinpoeo-putan it mga sanga. Guin suyop rong dugo it onga. Pagkatapos, guin higop it mga sanga ag nangin sanga nga korteng tawo ratong onga. Sige rong kinaduea ko mga onga owa eang sa barangay ngato, kundi sa iba eon nga lugar.
Tongod sa sige siging pag kinaduea ko mga onga, guin tipon kong barangay kapitan rong mga tanod. Andang gin planohan kon anong paagi agud matukiban ro pagkaduea ko mga onga. Nagman-man rong tanan. Ko gabi-i ngaron, may naduea eon man nga onga. Guinsueod rong onga sa isaeang ka kostal ag guin karga sa van. Natamaan nga may kabulig nga nagapilak it basura sa liwan, nabatian nana rong singgit it onga samtang gina gapus ag gin sueod sa van.
Nagpanago imaw sa madueom ag gin lingling nana ro sueod it kostal. Naga hueag pa rong sueod. Dali-dali imaw nga nag report sa barangay kapitan. Dali–dali man gin eagas ag gin sundan rong van ko grupo ni baranagay kapitan. Pag-abot sa mabahoe nga kahoy, nana-og rong mag-asawa. Guin buksan rong kostal. Guin haead rong nakagapos nga onga. Guin salikupan dayon kong mga sanga rong naga katoeog nga onga.
Maabtik ro mga tanod. Guin tigpas ro mga sanga. Nagtoeo ro dugo. Guin dakop man dayon ro mag-asawa. Gusto kunta nga pukanon rong kahoy, ogaling nag-abot ro medico ag guin bawaean nga indi mag tapas sa sanga nga korteng tawo.
Nag dap-ong ag nag paaso rong medico. Guin butangan it kamangyan ag benditado nga tubi ro kahoy. May panaghoy nga nabatian sa sueod it kahoy. Pagkatapos kong panaghoy, golpeng naeo-o rong kahoy ag nag-gueowa rong mga onga nga puro maeoya ag maeopsi. Guin tapas dayon rong kahoy ag guin sug-an. Rong mag-asawa hay nangin kampon it dyablo. Na ingganyo sanda sa manggad nga guin tao kanda ko nagpakuno-kuno nga si Satanas. Owa it eabot sa manggad, guin promesahan pa sanda nga owa it pag-gueang paagi sa pag-inom it dugo ko mga haead.
Pagkatupok kong kahoy, nagbalik man rong paino-ino kong mag-asawa. Nangayo sanda it patawad sa Diyos ag sa mga tawo. Tongod sa mahina nga pagtu-o, ro mag-asawa hay guin sudlan it maeain nga espiritu ag nangin kampion it dyablo. Makaron, sige sanda nga naga-simba ag nangin maeapit eon sa Diyos./MP mailto:madyaas_pen@yahoo.com

No comments: