Friday, December 15, 2006

Sugilanon Ni Tita Linda

Tita Linda Belayro

Bueawan Nga Barko

Sa mga Nabasnon, ro estorya ngara hay bukon it bag-o. Sa mga ulihing tubo, mahimo nga indi sanda magpati, pero sa mga katigueangan indi mapaea rong sugilanon nga masunsun guina suguid-suguid maskin siin nga parte it banwang Nabas.
Bukon ako’t taga Nabas, ogaling may kaibahan anay ako nga maestra. Nag sugid imaw nga suno sa anang lolo hay isaea imaw sa naka adto sa rayang lugar nga nakita-an ko rayang barko.
Owa pa rong giyera, may mga estudyante sa Manila nga naga uli eon kon bakasyon. May daywang ka babaye ag eaeaki nga naga – uli sa Capiz, (tag owa pa naseparar rong Aklan sa Capiz).
Ko gabii ngaron, nag dungka rong barko sa pier. Gabii rong pagsueang sa magmanghod. Guin sampit nanda ro andang mga kaklase sa ibabaw it barko. Nakibot rong tanan, tongod puro bueawan rong barko. Milyonaryo siguro rayang magmanghod iya sa Capiz. Guin sugid ko sambilog nga eaeaki kon ano rong anang nakita sa anang tiyo nga kapitan it barko. Guin sundan nanda rong bueawan nga barko. Pag-abot sa may banda it Nabas, naduea rong barko. Halin kato, nageapta rong balita. Owa eon magpadayon it pagtuon rong magmanghod. Owa man nakita ratong bueawan nga barko.
Pagkatapos it giyera, may estudyante man sa FEU nga babaye. Maputi ag gwapa nga mayad. Mahimong pang Miss Universe o Miss Philippines ro anang ka taas ag korte ko anang eawas. Abo nga eaeaki sa barangay it babaye. Ko gabi-i ngaron, may nagdungka nga isaeang ka bueawan nga barko una sa pier. Masadya rong tanan. Abo nga pagkaon, prutas ilimnanon ag sumsuman. Guin pakilaea sanda sa mga gwapahon man nga mga babaye nga igkampod kuno ko rayang daeaga.
Pag-abot sa banda it Nabas, guin sueang-sueang sanda it banda. Nag dayon sanda sa kabahoe-bahoe nga baeay nga matsa palasyo. Mahayag ro baeay ag abong bisitang umabot. Guin pakilaea sanda sa ginikanan it daeaga. Naghilinadya rong tanan sa tukar it banda. Sa madali lang mag aga-aga, nag pahuway sanda.
Pagbugtaw ko agahon ko mga eaeaki, una sanda sa puno it mabahoe nga kahoy. Owa it baeay nga mabahoe kundi kakahuyan. Una mat-a ro andang mga gamit. May nag-abot nga isaeang ka mangingisda nga naga adto sa eawod. Guin pangutana nanda ro mangingisda kon siin ratong mabahoe nga baeay ag bueawan nga barko. Guin usoy man rong gwapahon nga daeaga nga kaklase nanda. Nag lingò – lingò rong mangingisda. "Nangin biktima kamo it engkanto nga guina suguid iya sa lugar ngara," hambae ko mangingisda. "Sanda ra hay bukon it mapintas, mga mabuot man nga gustong makipag – amigo ogaling taga ibang kalibutan ta sanda. Malisod patihan, ogaling bukon eamang it kamo rong nakursunadahan. Abò man nga naka agi karon, hasta nakaasawa abò sa rayang lugar nga bukon it kapares nanda" dugang nga pahayag kong mangingisda. /MP mailto:madyaas_pen@yahoo.com

No comments: