Friday, February 01, 2008

Sugilanon Ni Tita Linda

Ni Tita Linda Belayro

Ro Kaing

Katong unang panahon, sa isaeang ka baryo, maeayo sa syudad, may naga estar nga pobreng mag-asawa. Kaibahan nanda ro andang onga nga eaeaki. Mas magueang eon ro ama sa ina. Nagtrabaho it minatuod-tuod ro anang ama ogaling makaron hay may edad eon ag nagasalig eon lang imaw sa anang onga ag umagad nga may ongang sambato, bale apo ko magueang.
Tumaliwan ro dinag-on. Mas nga naga pabug-at eon rondayang magueang. Naga kinahangean imaw it pagtatap ogaling owa guid imaw guina inatoha ko mag-asawa. Naga mantener imaw it maskin ano nga habilin nga pagkaon ag biste nga gunit-gunit eon nga guina itsa kana ko anang umagad. Pirme man imaw nga guina eamig ag guina gutom. Naeo-oy guid kana ro anang apo busa gina hueayan nana ro Lolo. Ogaling kon hikita nga guina taw-an imaw, guina bunae ro onga ay ham-an kuno nga guina amulitan nana ro manamit nga pagkaon.
Sa kabuhayan, ro magueang hay nangin maselan ag abo eon ro anang guina batyag sa anang eawas. Naga ugayong imaw sa kasakit ogaling owa guid imaw guina anduha ko anang onga ag umagad maskin habati-an man nanda ro panaghoy.
Isaeang gabii, nagplano ro mag-asawa, ro anang onga ag umagad, nga daehon sa maeayo nga lugar ro magueang. Nag adto sanda sa tindahan agod magbakae it kaing.
“Basi kon mangawa ro atong kaeapit kon indi nanda makita si tatay,” pangutana it babaye. “Hambaeon naton nga guin daea naton sa isaeang ka sagrado nga lugar agod idto nana palipason ro anang habilin nga kabuhi,” sabat man ko eaeaki. Habati-an sanda ko andang onga.
“Tay, ham-an it inyong guina tapok si Lolo?” pangutana it onga. “Indi namon ma obra ron, owa abi it maga tatap kana ay pareho nga may trabaho kami ni Nanay mo. Mayad idto imaw ay may maga tatap kana.” Sabat ko tatay.
Pag-abot it gabii, guin sueod nana ro anang ama sa kaing. Guin-daehan man imaw it haboe ag pagkaon.
“Siin mo ako paga daehon?” Hangawa nga pangutana ko anang ama. “Tatay, indi ka eon namon matatapan. Daehon ka namon sa sagrado nga lugar ag idto ro maga tatap kimo.” sabat ko eaeaki.
Tanan hay mahipos nga guina tan-aw ko anang onga. “Tay, maskin ipilak mo si Lolo sa maeayo, tatapa guid it mayad ro kaing nga indi masamad.” bilin ko onga.
“Ham-an, toto?” hangawa man nga pangutana it ama. “Tongod kinahangean naton ron it uman. Sa paggueang mo doyon man ro akong sudlan kon ipilak ko ikaw,” sabat ko onga.
Sa guin hambae ko onga, nangurog ro tuhod it tatay. Owa imaw maka eak-ang. Bumalik imaw ag guin bo-oe sa kaing ro anang ama. /MP

No comments: